TV-Reclame van ‘Melkschijfje’: superbeïnvloeding

De basislijn van de beïnvloeding

In deze reclame verrichten 4 ouders een handeling:

  1. Een ouder die een botsing voorkomt tussen het kind en een andere persoon.
  2. Een ouder voorkomt dat een kind zijn hoofd stoot.
  3. Een ouder die voorkomt dat een bal een kind raakt.

Drie keer zorgzame, beschermende ouders. De vierde keer geeft een ouder een Melkschijfje aan een kind, dus dat is automatisch ook beschermend en zorgzaam. Zeer goed beïnvloed.

En verder…

De naam Melkschijfje (melk) wekt de indruk dat het om gezonde voeding gaat. Dat de koek te koop is in de zuivelafdeling versterkt de indruk dat het niet om snoepgoed gaat.

De kinderen in deze reclame zijn aan het ravotten en krijgen daarna een Melkschijfje. Hierdoor ontstaat het gevoel dat Melkschijfje gewoon ‘eten na de inspanning is’, in plaats van snoepgoed.

Tijdens het filmpje zijn er 14 beïnvloedende woorden op een totaal van 43 woorden, dat is 33% van de woorden (zoek ze zelf eens). Zeer sterk!

Als je zelf ook sterker wil beïnvloeden

Gebruik zelf 1-2-3-4: drie keer iets vanzelfsprekends, daarna jouw boodschap. Zo wordt jouw boodschap even vanzelfsprekend.

Als je jezelf wil wapenen tegen reclameboodschappen

Trap niet meer in 1-2-3-4 …

 

Succes!

Jan Roel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *